W niewiarygodnie dynamicznym świecie technologii i designu, trendy w projektowaniu stron internetowych są niczym kompasy dla kreatorów cyfrowego świata. Pozwalają nie tylko na wyprzedzenie oczekiwań użytkowników, ale też na zachowanie świeżości i atrakcyjności witryn internetowych w coraz to bardziej konkurencyjnym środowisku. Rok 2024 zwiastuje kolejną falę innowacji, a wśród nich kilka kluczowych trendów, które będą kształtować przestrzeń internetową. Oto niektóre z nich.
Łatwość użytkowania strony (UX) od dawna jest fundamentem projektowania stron internetowych, jednak w roku 2024 stanie się absolutnym priorytetem. W dobie wszechobecnego przesytu informacji oraz krótkiego czasu zainteresowania użytkowników, twórcy stron będą dążyć do jeszcze większego uproszczenia interfejsów. Przewidujemy, że projektowanie UX będzie coraz bardziej oparte na badaniach, analizie danych behawioralnych i sztucznej inteligencji, mając na celu tworzenie spersonalizowanych i intuicyjnych doświadczeń.
Minimalizm nie jest nowością w projektowaniu stron, ale prognozujemy, że w 2024 roku zdominuje on w jeszcze większym stopniu. Czyste, "lekkie" strony, z ograniczoną ilością treści i akcentami kolorystycznymi, są nie tylko estetycznie uporządkowane, ale również ładują się szybciej i są bardziej dostępne dla różnorodnych użytkowników, niezależnie od urządzenia czy prędkości połączenia internetowego.
Aby strony internetowe były bardziej dynamiczne i angażujące, projektanci w 2024 roku będą coraz częściej stosować ożywione elementy i mikrointerakcje. Małe animacje mogą sprawić, że użytkownik poczuje się bardziej zaangażowany i doceni płynność i responsywność strony. Przykładem mogą być animacje wykonywane po najechaniu kursorem na przycisk czy odpowiednie przejścia pomiędzy sekcjami strony.
Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) będą coraz głębiej integrowane z projektowaniem stron internetowych. Interfejsy mogą zacząć przewidywać, czego potrzebuje użytkownik, zanim ten zdąży tego szukać, oferując bardziej spersonalizowane treści czy interakcje. Chatboty, które już są powszechne, będą jeszcze bardziej zaawansowane, pozwalając na naturalne i intuicyjne rozumienie zapytań użytkowników.
Projektowanie z myślą o różnorodności i inkluzji stanie się standardem, nie opcją. W 2024 roku projektanci będą jeszcze bardziej zwracać uwagę na tworzenie stron dostępnych dla osób z wszelkimi rodzajami niepełnosprawności. To będzie oznaczać nie tylko stosowanie wytycznych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) ale także projektowanie w sposób, który odzwierciedla szeroki wachlarz ludzkich doświadczeń i perspektyw.
Interaktywne i imersyjne doświadczenia będą na porządku dziennym. Technologie, takie jak WebXR (połączenie WebVR i WebAR), umożliwią wejście w świat wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości bezpośrednio przez przeglądarkę internetową. Projekty stron mogą wykorzystywać te technologie do tworzenia porywających i zapadających w pamięć wrażeń.
Historie opowiedziane poprzez obrazy, infografiki, wideo, oraz efekty wizualne będą kluczową techniką komunikacji z użytkownikami. Bogate w treści opowieści są bardziej przyswajalne i zapadają w pamięć, co w czasach, gdy uwaga jest cennym towarem, stanowi istotną wartość.
Tryb ciemny (dark mode) zyskał na popularności w ostatnich latach i nadal będzie istotny w 2024. Użytkownicy doceniają jego estetykę oraz korzyści, takie jak oszczędność energii i mniejsze zmęczenie oczu. Projektanci będą eksperymentować z różnymi schematami kolorystycznymi oraz automatycznymi przełącznikami między trybami jasnym i ciemnym.
W 2024 roku możemy oczekiwać kontynuacji rozwoju trendów, które już się pojawiły, ale także pojawienia się nowatorskich rozwiązań, które będą wpływać na sposób, w jaki projektuje się strony internetowe. Spójne pomiędzy wszystkimi prognozowanymi trendami jest to, że użytkownik i jego doświadczenie w sieci jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek. Strona internetowa musi być nie tylko piękna, ale użyteczna, szybka, dostępna i angażująca na wiele różnych sposobów.