Pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania nagle i nieoczekiwanie spadły? Być może na stronę został nałożony filtr, czyli kara za nieprzestrzeganie wytycznych Google. Co zrobić w takiej sytuacji? Działania naprawcze powinniśmy rozpocząć od zdiagnozowania problemu, a więc upewnienia się czy rzeczywiście mamy do czynienia z filtrem.
Jak sprawdzić, czy na stronę został nałożony filtr? Nałożenie kary zwykle pociąga za sobą nagły spadek pozycji oraz ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Pozycje strony mogą spaść drastycznie, lub dość nieznacznie, a zależne jest to od skali przewinienia, jakiego się dopuściliśmy. Oczywiście spadek ruchu na stronie nie zawsze musi oznaczać filtra, może być on spowodowany przez inne czynniki takie jak na przykład dłuższa niedostępność witryny, bądź też nieumyślne zablokowanie indeksacji.
Musimy pamiętać o tym, że istnieją dwa rodzaje filtrów nakładanych przez Google: filtry ręczne i algorytmiczne. Każdy z nich wymaga odrębnego sposobu postępowania.
Filtr ręczny
Najlepiej jest rozpocząć od sprawdzenia czy na stronę został nałożony filtr ręczny. W tym celu należy zalogować się do Narzędzi dla Webmasterów i w zakładce Ruch związany z wyszukiwaniem – Działania ręczne sprawdzić czy widnieje informacja o podjęciu ręcznych działań przeciwspamowych. Powiadomienie wskazuje również przyczynę filtra, np. nienaturalne linki przychodzące.
Procedura wychodzenia z filtra ręcznego może być dwojaka. Możemy wprowadzić zmiany pod kątem zgodności z wytycznymi Google i zwyczajnie poczekać na wygaśnięcie filtra, jednak po pierwsze trwa to dość długo - od kilku miesięcy nawet do ponad roku, a po drugie jeśli strona nadal będzie łamała wytyczne filtr zostanie odnowiony. Aby szybciej uporać się z filtrem musimy napisać prośbę o ponowne rozpatrzenie witryny, która powinna zostać poprzedzona naprawieniem błędów stanowiących naruszenie wytycznych Google. W przypadku kary za nienaturalne linki przychodzące należy przeanalizować linki prowadzące do naszej witryny i wyselekcjonować te, które mogły przyczynić się do nałożenia filtra (w szczególności warto zwrócić uwagę na odnośniki z przeoptymalizowanymi anchorami oraz pozyskiwane automatycznie). Następnie musimy zwrócić się do właścicieli witryn, na których znajdują się niechciane linki, z prośbą o ich usunięcie. Jeśli nie udało się usunąć wszystkich linków możemy rozważyć skorzystanie z narzędzia Disavow Links, w celu zrzeczenia się niechcianych odnośników. Ostatnim krokiem jest wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie, w której powinna być zawarta informacja o tym, w jaki sposób strona naruszała wytyczne Google i jakie zmiany zostały poczynione. Po około 7-30 dniach otrzymamy odpowiedź o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu zgłoszenia. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia po około 7 dniach widoczne powinny być pierwsze efekty.
Filtry ręczne mogą być również nakładane za linki wychodzące oraz nadmierną optymalizację strony. W pierwszym przypadku powinniśmy skupić się na przeanalizowaniu linków wychodzących z naszej witryny, pamiętając o tym, że linki reklamowe powinny posiadać atrybut nofollow. W drugim przypadku należy sprawdzić stronę pod kątem przeoptymalizowania, zwracając szczególną uwagę na występowanie keyword stuffing, tj. upychania słów kluczowych w treści, titlach, altach.
Filtr algorytmiczny
Filtry algorytmiczne są karami nakładanymi w sposób automatyczny. Jeśli nie otrzymaliśmy powiadomienia o ręcznych działaniach, a pozycje strony nagle spadły najprawdopodobniej mamy do czynienia właśnie z filtrem algorytmicznym. W odróżnieniu od kary ręcznej w tym przypadku nie ma możliwości wyjścia z filtra przez wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie witryny. Cofnięcie filtra polega w tym przypadku na naniesieniu odpowiednich zmian i poczekaniu na ich zaindeksowanie. Filtry algorytmiczne nakładane są zwykle przy dużych update'ach, jak i drobniejszych zmianach w algorytmie Google. Poniżej krótka charakterystyka najważniejszych update'ów, które mogą być przyczyną filtra.
Panda
Update wprowadzony został w lutym 2011 w celu obniżenia pozycji stron niskiej jakości, z ubogą i niezbyt obszerną treścią, nie niosących ze sobą wartości dla użytkowników oraz kopiujących treści z innych witryn. Działania naprawcze powinny polegać w tym przypadku na zadbaniu o unikalność treści (teksty nie powinny być powielane na innych stronach), rozwiązaniu problemu duplikatów w obrębie witryny oraz jeśli posiadamy dość ubogą treść także na rozbudowaniu strony o nowe wartościowe, oryginalne, obszerne treści.
Pingwin
Update, który wszedł w życie 24 kwietnia 2012 ma za zadanie obniżać pozycje witryn stosujących niezgodne z wytycznymi metody pozyskiwania linków oraz zawierających nadmiernie upchane słowa kluczowe, powodujące, że strona staje się mało czytelna. Działania naprawcze powinny w tym przypadku skoncentrować się na poprawieniu nasycenia słów kluczowych w serwisie, podjęciu kroków w kierunku wyeliminowania spamu związanego z witryną oraz poprawienia profilu linków przychodzących.
Wyciąganie strony z filtra to procedura żmudna i czasochłonna. Trwa ona około kilku dni i często wymaga użycia specjalistycznych narzędzi do analizy profilu linków, które są płatne i dość kosztowne. Aby akcja wyciągania strony skończyła się powodzeniem najlepiej powierzyć ją doświadczonym specjalistom, ponieważ nieumiejętna zmiana profilu linków może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Jeśli odwiedzalność Twojego serwisu w przeciągu krótkiego czasu mocno spadła i chciałbyś uzyskać pomoc zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego.
Jeżeli zaobserwowałeś spadek wejść na serwis www - skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy pełny audyt seo strony www, oraz zadbamy o dobrą kontycję serwisu w wyszukiwarce google.