


Web design Twojej strony internetowej - dlaczego jest ważny?

Wiadomo, że wystarczy kilka chwil, aby ludzie mogli stworzyć własne zdanie o dowolnym obiekcie, Twoja strona internetowa nie jest wyjątkiem. Użytkownik będzie miał około 50 milisekund (to jest 0,05 sekundy) na sformułowanie opinii na temat serwisu www: czy mu się podoba, czy nie, zostać na stronie lub opuścić - to jest rola pierwszego wrażenia.
50 ms - liczba uzyskana w trakcie konkretnych badań. W pierwszym eksperymencie uczestnicy oceniali atrakcyjność wizualną stron internetowych wyświetlanych przez 500 ms każda. W drugim etapie badania czas prezentacji strony został skrócony do 50 ms. W trakcie eksperymentu obie oceny silnie ze sobą korelowały, tj. wrażenie widza w ograniczeniu 50 ms w pełni odpowiadało wrażeniu z pokazu 500 ms. W związku z tym atrakcyjność strony można ocenić w 50 ms, co oznacza, że tyle czasu ma projektant stron internetowych aby zrobić dobre pierwsze wrażenie.
Pierwsze wrażenie zależy od wielu czynników: struktury strony (układu), kolorów, wcięć, symetrii, ilości tekstu, czcionek i wielu innych.
Dlaczego pierwsze wrażenie jest ważne?
Użytkownik zdąży sformułować opinię na temat strony nawet w 17 ms - przynajmniej najnowsze badania przeprowadzone przez Google tak twierdzą. Jednak, liczba ta nie dotyczy kluczowych elementów strony, więc zatrzymajmy się na 50 ms. Główne wnioski wynikające z tego badania są następujące: strony internetowe o niskiej złożoności wizualnej i wysokiej prototypowości (respondenci uważają, że tak właśnie powinna wyglądać strona należąca do określonej kategorii) były postrzegane jako bardzo atrakcyjne.
Wniosek: spraw, aby grafika serwisu była prosta i „znajoma” (prototypowa, zgodna z ustalonymi standardami - na przykład ludzie mają obsesję, że koszyk w sklepie ma znajdować się w prawym górnym rogu). Jeśli korzystasz z innowacyjnych, niekonwencjonalnych układów - masz mniejsze szanse na to, by spodobać się innym.
Eye tracking i elementy kluczowe
A jednak, dlaczego pierwsze wrażenie jest tak ważne? Wystarczy 2,6 sekundy, aby oko użytkownika określiło kluczowy obszar serwisu www - i zdecydowało zostać, czy odejść.
Badacze śledzili ruch oczu badanych podczas przeglądania stron internetowych (eye tracking). Następnie dane śledzenia przeanalizowano w celu ustalenia, jak długo obserwatorom zajęło skoncentrowanie się na określonych obszarach strony - menu, logo, obrazkach, ikonkach mediów społecznościowych itp. - zanim przeszli do innej sekcji. Okazało się, że im lepsze pierwsze wrażenie, tym dłużej uczestnicy pozostawali na stronie.
Sekcje, które przyciągnęły największą uwagę, były następujące:
- Logo. Użytkownicy spędzili około 6,48 sekundy uwagi na tym obszarze przed przejściem dalej;
- Główne menu nawigacyjne. Badani spędzili średnio 6,44 sekundy na przeglądaniu menu;
- Pole wyszukiwania, w którym użytkownicy spędzili nieco ponad 6 sekund;
- Główny obraz strony, który przyciągał uwagę użytkowników średnio przez 5,94 sekundy;
- Treść tekstowa - 5,59 sekundy;
- Stopka - około 5,25 sekundy.
Pierwsze wrażenia na 94% związane z designem
Brytyjscy naukowcy przeanalizowali w jaki sposób różne czynniki graficzne i treść stron internetowych wpływają na na zaufanie odwiedzających. Badania wyraźnie wykazały, że wygląd strony główną siłą napędową, która tworzy pierwsze wrażenie. Spośród wszystkich odpowiedzi otrzymanych od uczestników testu 94% dotyczyło designu (złożony, przesycony układ; zła nawigacja; irytujący projekt, w szczególności: obrzydliwe kombinacje kolorów, pop-upy, mała czcionka, zbyt dużo tekstu).
Tylko 6% respondentów skomentowało rzeczywistą zawartość strony. Atrakcyjność wizualna i dobra nawigacja strony miały z pewnością największy wpływ na pierwsze wrażenie. Jednocześnie zły projekt nawigacji najszybciej spowodował odrzucenie i brak zaufania: wielu uczestników eksperymentu nie przeszło dalej strony głównej.
Podobne wyniki uzyskali eksperci z Uniwersytetu Stanforda: prawie połowa użytkowników (46,1%) oszacowała dokładność informacji opublikowanych na stronie w oparciu o jej ogólny projekt wizualny, w tym układ, grafiki, rozmiar czcionki i kolorystykę.
Wniosek: świetny design sprawia, że ludzie ci ufają i utrzymują się w strefie twojego wpływu. Zły projekt graficzny powoduje nieufność i zmusza odwiedzających do opuszczenia strony.
Strony www Rzeszów - zobacz więcej informacji o ofercie
Pozytywne pierwsze wrażenie prowadzi do większej satysfakcji
W eksperymencie przeprowadzonym w celu zbadania wpływu oczekiwań na subiektywne oceny użyteczności produktu, uczestnicy czytają pozytywną lub negatywną recenzję produktu dla nowego urządzenia mobilnego przed rozpoczęciem procesu testowania, podczas gdy grupa kontrolna nie czyta żadnych opinii.
Badanie ujawniło zaskakująco silny wpływ pozytywnych oczekiwań na kształtowanie subiektywnych ocen zgodnie z wynikami testów: uczestnicy, którzy czytali pozytywne recenzje, oceniali urządzenie znacznie lepiej niż „czytelnicy” negatywnych opinii i przedstawiciele grupy kontrolnej. Ten efekt pozytywnego pierwszego wrażenia działał nawet wtedy, gdy obiekt testowy nie mógł sobie poradzić z testem - uczestnicy, którzy wcześniej czytali pozytywne recenzje, nadal przyznawali urządzeniu wysokie oceny.
Atrakcyjność wizualna jest ważniejsza niż użyteczność
W eksperymencie zbadano wpływ atrakcyjności wizualnej i użyteczności na wydajność i zadowolenie z interakcji użytkownika z stroną www.
Użytkownicy wykonywali różne zadania dotyczące zasobów, różniące się atrakcyjnością wizualną (wysoką i niską) i użytecznością (wysoką i niską). Wyniki pokazały, że pierwsze wrażenie powstaje pod wpływem elementu wizualnego lub graficznego, a nie użyteczności.
Wniosek: inwestowanie w projekt graficzny jest rozsądnym rozwiązaniem. Bez względu na to, jak zabawnie to brzmi, ale dobry profesjonalny projekt prowadzi nawet do wzrostu oceny użyteczności strony internetowej.
Pierwsze wrażenie może trwać lata
Dwójka ekonomistów, Barry Staw i Ho Hoang, w 1995 r. opublikowali wyniki ciekawych badań: oni obserwowali ile czasu koszykarze spędzają na boisku w ciągu pierwszych pięciu lat kariery NBA.
Teoretycznie 5 lat dla gracza wystarczy, aby całkowicie siebie wykazać, więc pierwsze wrażenie nie powinno odgrywać żadnej roli, prawda? Okazuje się, że nie - gracze otrzymują czas na grę zgodnie z wynikami otrzymanymi w pierwszym sezonie gry. Chodzi o to, że lepiej przygotowany zawodnik, który jest bardziej wartościowy dla drużyny, spędza więcej czasu na boisku, ale w praktyce w ciągu 5 lat więcej czasu przydziela się temu, który zrobił dobre pierwsze wrażenie na trenerów - niezależnie od obrażeń, od późniejszych wyników czy obecności w zespole obiektywnie silniejszych graczy.
Istnieje poważne naukowe wyjaśnienie tego zjawiska: ludzki mózg umieszcza otrzymane informacje w „kawałkach” w porządku chronologicznym, kojarząc każdy z konkretnym kontekstem - nigdy nie zastąpisz całkowicie wcześniej otrzymanego wrażenia późniejszym wrażeniem: ludzki mózg nie pozwoli, by pierwsze malutkie negatywne wrażenie zostało zamaskowane przez mnóstwo następujących pozytywnych wrażeń.
Jeszcze raz o „above the fold”
Above the fold - górna połowa widocznej części strony internetowej na pierwszym ekranie, tj. pierwsza połowa ekranu strony. Inaczej mówiąc, jest to część strony internetowej, która pokazuje się użytkownikowi tuż po załadowaniu strony. Sugerujemy, aby spojrzeć na adove the fold z następującego punktu widzenia: akurat ta część strony powinna być najlepszą składową witryny tylko dlatego, że pierwsze wrażenie powstaje w ciągu 0,05 sekundy. Od tego, co użytkownicy zobaczą u góry strony, będzie zależeć, czy będą chcieli zescrolować stronę w dół.
Na koniec
Potrzebowaliśmy aż tyle informacji tylko do jednego, tak oczywistego wniosku - zły projekt z reguły będzie źle odbierany przez użytkowników. W końcu udało się nam to potwierdzić z naukowego punktu widzenia!