


Responsywność stron internetowych w prostych słowach - jak i dlaczego

Z każdym rokiem rośnie liczba urządzeń oraz aktywnych użytkowników Internetu. W związku z tym zwiększono odpowiednio wymagania dotyczące funkcjonalności stron internetowych.
Przede wszystkim chodzi o mobilność. Chociaż aby otworzyć stronę, nie musi ona być dostosowaną do urządzeń mobilnych, ale użytkownicy z reguły nie pozostają na takiej stronie www długo. No bo jest całkowicie niewygodny.
Responsywne strony wyglądają inaczej. Są wyposażone w wygodne przyciski, dużą czytelną czcionkę. Wygodnie jest zamówić ten lub inny produkt lub usługę czy znaleźć potrzebna informację.
Co to jest responsywność strony?
Dla nowoczesnego człowieka ważne jest, aby wszystko dostosować do własnych potrzeb. Podobne wymagania dotyczą zasobów stron internetowych.
Responsywność - zdolność stron do prawidłowego wyświetlania na różnych gadżetach o różnych właściwościach (w szczególności o różnych rozmiarach ekranu). Innymi słowy - dynamicznie dostosowanie się do określonych cech urządzeń wyświetlających - rozdzielczości ekranu.
Fakt, że strony mają podobne właściwości, zwykły użytkownik z reguły wcale nie zauważa między nimi różnicy. Ale jeśli nie ma resposywności, można to zobaczyć natychmiast. Prosty przykład: bloki i grafiki nakładają się, a czcionka staje się nieczytelna. Na takiej stronie www odwiedzający nie zatrzymują się, opuszczając ją w ciągu zaledwie kilku minut.
Dlaczego responsywność strony jest ważna?
Każda nowoczesna osoba posiada co najmniej trzy urządzenia - smartfon, tablet, laptop. Jednocześnie odsetek gadżetów umożliwiających przeglądanie informacji online rośnie z roku na rok.
Tak różnorodne rozdzielczości i formaty zobowiązują grafików i programistów do rozważenia dodatkowych wymagań w procesie wytwarzania serwisu internetowego. Powód jest dość organiczny - walka o klienta.
Jeszcze kilka lat temu programiści musieli stworzyć osobną wersję mobilną strony. Teraz wszystko jest prostsze: dzięki koncepcji responsywnego designu proces dostosowania się stron pod urządzenia mobilne stron został zoptymalizowany.
Ale co zrobić ze starymi stronami internetowymi? Nie da się obejść bez rozbudów i wdrożenia nowych rozwiązań. Tylko tak można osiągnąć responsywność. Jednocześnie na początku ważne jest, aby rozważyć zalety i wady, oceniając zakres pracy. W końcu czasami łatwiej jest zbudować nową stronę i uwzględnić responsywność jeszcze na etapie projektu graficznego, niż naprawiać coś w starej i nieaktualnej wersji wykorzystywanych technologii.
Strony internetowe Rzeszów - zobacz więcej informacji o ofercie
Charakterystyki responsywnych stron
Responsywnymi nazywają strony, które zapewniają prawidłowe wyświetlanie strony głównej i podstron dla określonych rozmiarów okien przeglądarki na różnych urządzeniach podłączonych do sieci WWW.
Podstawowe zasady responsywności to:
- responsywny widok (dostosowuje się do różnych rozdzielczości ekranu);
- przenoszenie bloków treści (przyjmuje określone rozmiary, biorąc pod uwagę osobliwości rozdzielczości);
- dostosowanie obrazu (zdjęcia na stronie zmieniają rozmiar, przesyłane są zdjęcia o niższej wadze, w zależności od rodzaju rozdzielczości ekranu);
- elastyczna siatka układu strony (projekt układu zmienia się tak szybko, jak to możliwe);
- mniej ważne bloki na małych ekranach mogą być ukryte;
- zmiana użyteczności elementów nawigacyjnych (nieklikalne przyciski w gadżetach o małej rozdzielczości stają się wygodniejsze dla użytkownika);
- elementy na stronie internetowej są uproszczone na urządzeniach mobilnych;
- dostosowanie playera wideo itd.
Jak sprawdzić responsywność strony?
Jak sprawdzić stronę pod kątem responsywności? W bardzo prosty sposób. W tym celu stosuje się specjalne narzędzia i usługi. Wśród nich znajduje się sprawdzone narzędzie znanej marki - Google Mobile Friendly. Gdy przejdziesz do tego zasobu, ustaw adres URL witryny, którą chcesz sprawdzić i dosłownie za 2-3 minuty otrzymasz odpowiedź.
Różnica między wersją responsywną a mobilną
Z pewnością są tacy, którzy uważają, że wpływ responsywności jest zbyt przesadzony. Na pierwszy rzut oka logika jest zrozumiała. Czy ma sens dostosowanie jednego zasobu do wszystkich gadżetów, ponieważ można to zrobić inaczej: zoptymalizować widok do komputera i jednocześnie stwórzyć specjalną wersję mobilną na urządzenia mobilne. Jest to całkiem możliwe do zrealizowania, jeśli nie kilka „ale”:
- W takim przypadku musisz stworzyć wersję strony dla każdego systemu operacyjnego. Wymaga to dużego wkładu finansowego i czasu;
- Bardzo często użytkownicy będą musieli pobrać i zainstalować specjalne aplikacje lub wejść na inny link strony niż na komputerze. Nie wszystkim to się spodoba. W takim przypadku jest mało prawdopodobne, że strona www będzie popularna;
- Wyszukiwarki tak naprawdę nie lubią takich innowacji. Takie działania wpłyną negatywnie na promocję witryny. W takim razie możesz zapomnieć o SEO;
- Będziesz musiał synchronizować główną wersję strony i mobilną lub wypełnić aplikację mobilną oddzielnie treścią. Wszystko to z kolei doprowadzi do dużych strat finansowych, których można byłoby uniknąć.
Na koniec podsumujemy…
Responsywna strona internetowa - innowacja, ważny etap w rozwoju technologii. Korzystanie z takich zasobów jest bardzo wygodne, intuicyjne i łatwe nie tylko dla pracowników, ale także dla klientów. Responsywność zdecydowanie pozytywnie wpływa na wizerunek firm i sprzedaży.
Dlatego jeśli twoja strona nadal nie spełnia tych kryteriów, musisz coś z tym zrobić. Nie marnuj czasu. Zamów już dziś opracowanie strony responsywnej i jutro skorzystaj ze wszystkich jej zalet.